Nederlandse docenten moeten zelf in de gaten houden of hun leerlingen misbruik maken van de geavanceerde tekstgeneratoren als ChatGPT. Het kabinet vindt het niet nodig om de regels aan te scherpen van het gebruik van dit soort softwareprogramma’s door scholieren en studenten.

“Van docenten vraagt dit meer op het gebied van didactische en digitale vaardigheden”, schrijven een aantal ministers na vragen van de Tweede Kamer. Zij stellen voor om leerlingen niet alleen te beoordelen op het eindproduct, zoals een werkstuk, maar ook op het schrijfproces zelf. “Of door opdrachten in de klas te maken met pen en papier.”

Het kabinet vindt dat het aan de scholen is om goed onderwijs aan te bieden en naar eigen inzicht in te richten. Ze zeggen zich wel zorgen te maken over de risico’s van de software, bijvoorbeeld op het gebied van privacy en het verspreiden van desinformatie.

Complete werkstukken

Onderwijsministers Robert Dijkgraaf en Dennis Wiersma, staatssecretaris van Digitale Zaken Alexandra van Huffelen en Nicky Adriaansens van Economische Zaken reageren op vragen van Kamerleden over een bericht van de NOS. De Tweede Kamer wil van het kabinet weten wat deze ontwikkeling voor het Nederlandse onderwijs betekent.

Uit onderzoek onder middelbare scholieren blijkt dat de populaire chatbot ChatGPT gebruikt wordt voor allerlei schoolopdrachten, complete werkstukken, essays en verslagen. Het Artificiële Intelligentie (AI)-programma kan aan de hand van een paar simpele aanwijzingen complete teksten maken. Leraren kunnen de teksten niet onderscheiden van het eigen werk van een leerling, zeggen zij tegen de NOS.

De ministers zeggen dat de opkomst dat Artificiële Intelligentie een gegeven is en impact zal hebben op de maatschappij en het onderwijs. Zij vinden dat ChatGPT niet geschikt om schrijfvaardigheden bij te brengen. Zij erkennen dat er gevallen zijn van studenten die ChatGPT gebruiken om fraude te plegen, maar de software biedt volgens hen juist ook mogelijkheden om het onderwijs te verbeteren.

De sleutel ligt volgens hen in de klas, zeggen de bewindslieden. De docenten moeten bedenken hoe ze op een “doordachte manier” met AI in het onderwijs omgaan.

Expertisepunt

Het kabinet trekt verder extra geld uit, 80 miljoen euro, voor Het Nationaal Onderwijslab AI en leraren kunnen meedoen aan projecten over een goede inzet van intelligente technologieën. Er komt ook een expertisepunt voor digitale geletterdheid.

In Italië wordt heel anders gereageerd. Daar trekt de regering voorlopig de stekker uit chatbot ChatGPT, zo is vandaag bekendgemaakt. Het bedrijf daarachter, het Amerikaanse OpenAI, biedt te weinig duidelijkheid over welke persoonsgegevens met de chatbot worden verzameld. Daarmee houdt het techbedrijf zich niet aan de Europese privacywet, zegt de Italiaanse toezichthouder.