Het besluit om Schiphol een natuurvergunning te verlenen roept gemengde reacties op. Veelgehoord is de kritiek dat de luchthaven wordt voorgetrokken ten opzichte van bijvoorbeeld de boeren. Ook de manier waarop stikstofruimte is verworven, ligt onder vuur.

Toen vanmorgen bekend werd dat demissionair stikstofminister Van der Wal had besloten om, tegen de zin van een groot deel van de Tweede Kamer, de vergunning te verlenen, riep dat meteen reacties op.

Kamerlid De Hoop (namens PvdA en GroenLinks) noemt het ongekend dat Schiphol “midden in deze klimaat- en stikstofcrisis” toestemming krijgt voor nog meer vluchten. “Terwijl de landbouw, industrie en mobiliteit allemaal hun eerlijke bijdrage moeten leveren aan het oplossen van de stikstofcrisis, heeft het demissionaire kabinet, door slecht beleid, het recht van de sterkste laten prevaleren”, zegt hij.

‘Heel krom’

Ook milieuorganisaties reageren teleurgesteld. Milieudefensie, Greenpeace, Natuur en Milieufederatie Noord-Holland en Natuur & Milieu vinden het moeilijk te verkroppen dat Schiphol toestemming krijgt “om gewoon op de oude voet stikstof uit te stoten”.

In een gezamenlijke reactie zeggen ze het ook “heel krom” te vinden dat Schiphol de stikstofrechten van boerenbedrijven heeft opgekocht om aan de voorwaarden voor een natuurvergunning te voldoen. “Wij vinden dat ieder bedrijf minder stikstof moet uitstoten, om kwetsbare natuur te redden.”

Boerenorganisatie Agractie noemt Schiphol “de tweede grootste uitstoter van stikstofoxide van Nederland” en vindt dat er sprake is van een voorkeursbeleid.

“Waar PAS-melders al 4,5 jaar zonder vergunning in onzekerheid zitten, wordt Schiphol nog net even voor de verkiezingen gelegaliseerd.”

De boerenactiegroep vindt het “bijzonder wrang en onrechtvaardig tegenover boeren, die in feite op slot zitten en geen idee hebben wanneer er een einde komt aan deze onzekerheid.”

‘Cowboy’

Ook CDA-Kamerlid Vedder vindt het onterecht dat de luchthaven “als een cowboy stikstofruimte heeft opgekocht, terwijl PAS-melders nog steeds geen zicht hebben op een oplossing”.

Haar VVD-collega Koerhuis ziet dat anders. “Schiphol is een van de kurken waar onze economie op drijft”, zegt hij. “Goed dat Schiphol na jarenlang juridische onzekerheid een vergunning krijgt”, vindt de VVD’er.

SchipholWatch, een actiegroep die zich verzet tegen een verdere groei van Schiphol, zegt daarop dat de VVD zich al rijk rekent, maar dat dit “allerminst een gelopen race” is. De organisatie wil het besluit aan de rechter voorleggen.