Het kabinet gaat het aantal vluchten op Schiphol terugbrengen, maar niet zo ver als eerder gedacht. Het maximaal aantal vliegbewegingen op de luchthaven gaat volgend jaar van 500.000 terug naar 452.500. Dat is een minder grote krimp dan het eerder aangekondigde aantal van 440.000.

Het mes moet in de capaciteit op Schiphol om de geluidshinder voor omwonenden terug te dringen. Het kabinet moest uiterlijk vandaag de plannen hiervoor indienen bij de Europese Commissie. Die geeft advies over het krimpplan. Daarna neemt het kabinet een definitief besluit.

Een ban op privéjets komt er niet op Schiphol, dat voorlopig ook ‘s nachts openblijft voor vliegverkeer. In plaats van maximaal 32.000 vluchten mogen er straks nog 28.700 vliegtuigen opstijgen en landen in de nachturen. Dat moeten ook stillere toestellen zijn.

Nachtsluiting onderzoeken

Het demissionaire kabinet gaat een nachtsluiting, zoals Schiphol dat zelf heeft voorgesteld, wel onderzoeken. Daarvoor wil het kabinet weten wat de gevolgen zijn en inspraak krijgen van bijvoorbeeld luchtvaartmaatschappijen.

Daarbij wordt het gebruik van start- en landingsbanen die voor de meeste overlast zorgen bij omwonenden beperkt. Een plan van Schiphol zelf voor een gedeeltelijke nachtsluiting wordt nog nader onderzocht, aldus verantwoordelijk minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat.

5 procent tekort

Met 15 procent wordt volgens Harbers de eis om de geluidsoverlast van Schiphol met 20 procent af te laten nemen hiermee niet gehaald. Mogelijkheden voor extra maatregelen blijken niet haalbaar of duren te lang, zoals stillere vliegtuigen.

Om die reden gaat Harbers het voorstel van Schiphol voor een gedeeltelijke sluiting nader onderzoeken.