Het duurt waarschijnlijk nog tien jaar voordat de Betuweroute ook in Duitsland is uitgebreid met een derde spoor en dus daadwerkelijk helemaal is afgerond. Dat schrijft demissionair staatssecretaris Aartsen (Openbaar Vervoer) in een brief aan de Tweede Kamer vandaag.
Het Nederlandse deel is al jaren klaar en het wachten is op de Duitse spoorwegbeheerder om de laatste zeventig kilometer van Zevenaar naar Oberhausen af te maken. Tot en met mei 2026 wordt er intensief aan het spoor gewerkt in het buurland, maar daarna vinden er vooral werkzaamheden op andere plekken plaats.
Aartsen ziet het niet snel gebeuren dat Duitsland de Betuweroute voorrang geeft. “In de periode 2025-2035 zullen in Duitsland grootschalige werkzaamheden plaatsvinden voor vervanging en opwaarderen naar Europese standaarden van de infrastructuur. Deze werkzaamheden kunnen impact hebben op de capaciteit om te kunnen bouwen aan het Derde Spoor, ook na 2030.”
Belangrijk voor Nederland
Bij Zevenaar komt de Betuwelijn voor vrachtverkeer uit op het normale spoor. Tussen Zevenaar en de Duitse grens is al drie kilometer extra spoor aangelegd. Maar bij de grens houdt dit derde spoor abrupt op.
Vooralsnog heeft de Duitse evenknie van ProRail, DB InfraGO, nog geen definitieve opleverdatum gecommuniceerd. Dat baart de staatssecretaris zorgen. “Ik betreur deze situatie, omdat de oplevering van het Derde Spoor belangrijk is voor het Nederlands spoorwegnetwerk, met name de Betuweroute.”
Aartsen stelt in de brief dat hij de gesprekken met Duitsland wil voortzetten en de “samenwerking wil intensiveren om tot een concrete opleverdatum te komen”.
De Betuwelijn is een 160 kilometer lang goederenspoor tussen de Rotterdamse haven en de Duitse grens dat in 2007 in gebruik werd genomen. Nederland en Duitsland hebben al in 1992 afgesproken dat het spoor tot Oberhausen doorgetrokken zou worden om het goederenvervoer tussen de Rotterdamse haven en het Duitse Ruhrgebied te verbeteren.
Tot op de dag van vandaag is er van een spoor tot Oberhausen nog geen sprake in Duitsland. Het verwachte opleverjaar blijft maar opschuiven en ook zijn nog steeds niet alle vergunningen rond voor de werkzaamheden.