De NS wil de heffing voor reizen in de ochtendspits vaststellen op maximaal 2,50 euro per treinreis. In de avond wil het bedrijf een maximumtoeslag van 2 euro. Dat bevestigt de NS na berichtgeving van het AD.

NS-topman Wouter Koolmees is vandaag op uitnodiging van de Tweede Kamer in Den Haag om de plannen te bespreken. Een meerderheid in de Kamer is tegen de spitsheffing. VVD, GroenLinks/PvdA, D66, CDA, PVV, en de ChristenUnie stellen dat veel mensen, zoals onderwijzers en verpleegkundigen, niet de keuze hebben om buiten de spits te reizen. Reizigersorganisatie Rover zei deze zomer al niets te zien in het plan.

Volgens de plannen gaan treinreizigers ‘s ochtends tussen 08.00 en 08.30 uur 2,50 euro extra betalen op drukke trajecten. Tussen 07.30 en 08.00 uur en tussen 08.30 en 09.00 uur is de heffing 1,50 euro. In de avondspits wil de NS een toeslag van 2 euro tussen 17.00 en 17.30 uur. Tussen 16.30 en 17.00 uur en tussen 17.30 en 18.00 uur bedraagt de heffing 1,50 euro. Zo zal een tweedeklaskaartje Amsterdam-Utrecht in de ochtendspits (enkele reis) straks 11,30 euro kosten, tegen 8,80 euro nu.

Vooral Randstad gaat toeslag voelen

Koolmees maakte deze zomer bekend dat hij in 2026 de treinkaartjes flink duurder wil maken in de spits om een einde te maken aan de overvolle coupés. Die heffing zou moeten gelden voor drukke trajecten, vooral in de Randstad. Volgens de NS is 20 procent van de reizigers op de drukke trajecten in staat om buiten de spits te reizen. Op dit moment werkt de NS al met dal- en spitstarieven, maar die verschillen moeten groter worden, is het plan.

Met het geld dat de NS verdient met de toeslagen, wil het bedrijf andere trajecten goedkoper maken. De NS stelt dat 80 procent van alle treinreizen hiermee goedkoper wordt. De prijsdaling komt volgens de NS uit op 17 procent.